W dniu 2012-06-06, o godzinie 23:20 nastąpił historyczny moment. Otwarty dla ruchu został ostatni fragment autostrady pomiędzy Warszawa a innymi stolicami europy. Otwieranym odcinkiem był obcinek C autostrady A2 biegnący przez gminy Baranów, Jaktorów i Wiskitki.

Dosłownie kilka godzin wcześniej decyzję o pozwoleniu na użytkowanie wydał mazowiecki wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego, Jaromir Grabowski.
Stolica Polski zyskała dziś połączenie z europejską siecią autostrad. Myślę, że wciąż nie doceniamy znaczenia tej inwestycji, a jest ona przecież porównywalna tylko do jednego wydarzenia w naszej historii kiedy to, w połowie XIX wieku, Kolej Warszawsko – Wiedeńska połączyła Warszawę z europejską siecią kolejową - powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.

Odcinek ten, podobnie jak odcinek A autostrady nie jest jeszcze w pełni wykończony. Decyzja zobowiązuje inwestora do wykonania do 15 października 2012 r. robót wykończeniowych i budowlanych uwzględniających ochronę środowiska, m.in. wykonanie ekranów akustycznych oraz dokończenie przebudowy rowów melioracyjnych. Na 20-kilometrowym odcinku C obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Ograniczenie prędkości wynika z faktu, że nie zamontowano jeszcze wzdłuż trasy siatki, która uniemożliwia dostanie się na jezdnię zwierzętom oraz wszystkich ekranów ochronnych.

Dzień wcześniej, 5 czerwca 2012 r. wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wydał także pozwolenie na użytkowanie trzech wiaduktów nad odcinkiem C1 w ciągu dróg powiatowych: Wieruszów - Miedniewice (4709 W), Miedniewice - Franciszków (4703 W), Bronisławów – Wiskitki (4135 W) oraz - czwartego nad odcinkiem C2 w ciągu drogi powiatowej Seroki – Gogolina (3832 W).

Odcinek autostrady A2, Stryków-Konotopa ma ponad 90 km, z czego w województwie mazowieckim, jest to 45 km. W naszym województwie budowa podzielona została na trzy części:

  • odcinek C (powiat żyrardowski oraz grodziski), mający największe opóźnienie bydowany najpierw przez chińskie konsercjum COVEC, potam przez bankrutujący DSS i BÖGL a KRÝSL
  • odcinek środkowy D (powiat grodziski oraz pruszkowski) - budowany przez STRABAG, pozwolenie na użytkowanie wydano 25 maja 2012 r.,
  • odcinek E (powiat pruszkowski) - budowany przez BUDIMEX, pozwolenie na użytkowanie wydano 21 maja 2012 r.

Niestety wzdłuż całego nowowybudowanego przez najbliższe kilkanaście miesięcy nie będzie ŻĄDNEJ stacji benzynowej. Jeżeli przed ostatnimi istniejącymi stacjami nie będzie na ten temat wyraźniej informacji to bardzo częstym widokiem, tak jak kiedyś za Poznaniem,  mogą być stojące na pasie awaryjnym samochody, którym skończyło się paliwo.

W GDDKiA trwają dopiero przetargi na dzierżawców miejsc obsługi podróżnych, na których zlokalizowane mają być stacje paliw. Oznacza, że samochód zatankować na nich będziemy mogli najwcześniej we wrześniu 2013 r.

Dla kierowców, którzy się zagapią i profilaktycznie nie zatankują, oznacza to spore problemy. Za dowóz kanistra z paliwem zapłacą pomocy drogowej 200 zł. Dodatkowo na 20-litrowy kanister benzyny Euro 95 wydadzą ok. 117 zł. Może jeżdżenie po autostradzie z kanistrem okaże się dobry pomysłem na biznes dla lokalnych drobnych przedsiębiorców

 


Samochody zjeżdżające w Grodzisku w kierunku Łódź, Poznań


Pierwsze samochody na otwartej w pełni autostradzie

Polub nas na Facebook


To może Cię zainteresować: