Odnowiony z dbałością o detale, z reprezentacyjnym holem będącym połączeniem nowoczesności i historii,  a do tego komfortowy, bezpieczny i przyjazny środowisku – dworzec w Błoniu, po trwającej niespełna nieco ponad rok przebudowie, znów obsługuje podróżnych. 

Zakończona właśnie inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i została dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej wybudowany w 1952 r. w stylu socrealizmu dworzec, przeszedł kompleksową przebudowę. Renowacji poddano elewację budynku z minimalistycznym i oszczędnym geometrycznym detalem, a także charakterystyczne ozdobne kraty okienne. Pomalowano ją na kolor écru, a w dolnej części wykończono tynkiem kwarcowym na bazie żywicy, podobnie jak kolumny przy wejściu głównym do holu od strony peronów. Dworzec zyskał również nowe schody od frontu, a także pochylnię. Ułatwi ona dostęp do budynku osobom z niepełnosprawnościami czy rodzicom z dziećmi. Nowością na elewacji dworca w Błoniu są podświetlane logotypy PKP S.A., a także napisy przestrzenne „dworzec kolejowy” od strony miasta i „Błonie” od peronów. Bryła budynku została podkreślona nocną iluminacją.

Nowocześnie, aczkolwiek z nawiązaniem do historii, zaaranżowano przestrzeń obsługi pasażerów. Zajmuje ona większość parteru centralnej części dworca. Hol utrzymano w odcieniach bieli i szarości, z posadzką z geometrycznymi podziałami zaczerpniętymi z oryginalnej. Elementami historycznymi, które pozostawiono są blaty i okładziny ścienne wykonane z lastryko. Do wnętrza dopasowano ławki w kolorach białym i szarym, a także nowoczesne oświetlenie. Hol wyposażono też w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz mapy dotykowe z planem dworca. Pasażerowie znajdą w nim również kasę biletową Kolei Mazowieckich.  W pobliżu holu mieszczą się toalety, a także lokale handlowe do wynajęcia. Natomiast w skrzydle zachodnim budynku działa lecznica dla zwierząt.

Odnowiony dworzec w Błoniu to kolejny przykład bardzo dobrze wykorzystanych środków z Funduszy Europejskich. Jego przebudowa została dofinansowana z  Programu Infrastruktura i Środowisko. Na projekt, którego elementem jest dworzec Błonie przeznaczyliśmy ponad 48 mln zł ze środków unijnych – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Rozwój kolei jest środka transportu publicznego jest bardzo ważny dla każdego nowoczesnego państwa, dlatego tak istotna jest modernizacja infrastruktury pasażerskiej. Tym bardziej cieszy kolejna zakończona inwestycja, czyli przebudowa dworca Błonie. Dzięki niej podróżni zyskali odrestaurowany i przyjazny wszystkim pasażerom dworzec wraz z funkcjonalnie urządzonym placem dworcowym. Dzięki niemu każda podróż będzie komfortowa – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Dworzec Błonie to kolejna po Milanówku i Ożarowie Mazowieckim inwestycja dworcowa oddana do użytku w województwie mazowieckim. Mieszkańcy powiatu warszawskiego zachodniego zyskali dostęp do bezpiecznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do Warszawy. Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dwora stanie się wizytówką miejscowości oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dworzec w Błoniu to kolejna inwestycja, którą zakończyliśmy w województwie mazowieckim. Podczas niej wprowadziliśmy wiele pozytywnych zmian, zachowując przy tym historyczną bryłę budynku oraz wygląd elewacji i wybrane detale wnętrz. Najważniejsze jest jednak to, że dzięki niej dworzec stała się bezpieczną i przyjazną przestrzenią dla wszystkich pasażerów. Jestem przekonany, że będzie dobrze służył mieszkańcom i podróżnym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki przebudowie dworzec stał się przestrzenią w pełni dostępną dla osób z niepełnosprawnościami. Podczas inwestycji zlikwidowano bariery architektoniczne. Wprowadzono także szereg usprawnień. Poza podjazdem dla osób poruszających się na wózkach, są to m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca, kontrastowa kolorystka wnętrz czy toalety przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami.

Po przebudowie dworzec zyskał również wiele ekologicznych rozwiązań. Wprowadzono w nim m.in. energooszczędnie oświetlenie, a na dachu budynku umieszczono panele fotowoltaiczne, które w ciągu roku wytworzą około 4300 kWh „zielonej energii”. Zamontowano w nim również okna i drzwi, które spełniają obowiązujące normy w zakresie energooszczędności. Nowością jest system inteligentnego zarządzania budynkiem, który nadzoruje pracę urządzeń i instalacji, a także optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.  Nowe są również systemy monitoringu oraz przeciwpożarowe, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo osób przebywających na dworcu oraz samego obiektu.

W ramach inwestycji całkowicie przebudowano plac przed dworcem. Przystanek autobusowy, miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, postój taksówek oraz strefę kiss&ride zlokalizowano bliżej budynku. Natomiast od strony ulicy, wokół nowej wyspy, na której wybudowano wiatę rowerową, wyznaczono miejsca parkingowe dla pozostałych samochodów. Plac dworcowy zyskał również nowe chodniki oraz elementy małej architektury, w tym m.in. kosze, ławki, oświetlenie etc.
Inwestycja w Błoniu kosztowała łącznie 16,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych była firma SKB S.A. Dokumentację projektową dla inwestycji opracowała pracownia architektoniczna Demiurg Sp. z o.o. Sp. k. z Poznania.

Polub nas na Facebook


To może Cię zainteresować: