Egzaminy gimnazjalistów

Jak co roku koniec kwietnia jest dla absolwentów gimnazjów czasem intelektualnego skupienia. Wiedza, którą zdobyli przez lata poddana zostaje gruntownemu egzaminowi, który w tym roku po raz pierwszy trwał trzy dni.

Mimo tego, że w minioną środę, gdy gimnazjaliści pisali test humanistyczny, Polskę obiegła wieść o tzw. przeciekach, bo odpowiedzi do testu znaleziono w Internecie przed egzaminem, nie wywołało to większego zamieszania w większości polskich gimnazjów, ani konsekwencji w postaci unieważnienia tej części egzaminu. Policja i MEN szybko zlokalizowały źródła przecieków i tylko uczniowie gimnazjów z warszawskiego Mokotowa i Sosnowca będą zdawali egzamin ponownie.

Tegoroczny egzamin gimnazjalny różnił się nieco od egzaminów z lat minionych. MEN zadecydowało, że absolwenci gimnazjów będą zdawać także egzamin z wybranego języka obcego. Uczniowie spokojnie podchodzili do tego pomysłu i byli przygotowywani. – Znajomość języków obcych jest teraz bardzo ważna – mówi Ania, uczennica jednego z grodziskich gimnazjów. – Zresztą test sprawdzał raczej wiedzę podstawową, zdawałam angielski. – dodaje.

Jak ocenia stopień trudności tegorocznych egzaminów młodzież naszego powiatu?
Część humanistyczna była łatwa, nie było niczego, co wykraczałoby poza program. Standardowo pisaliśmy rozprawkę i podanie – mówi jedna z uczennic Gimnazjum Społecznego Milanowskiego Towarzystwa Edukacyjnego. – Trochę kłopotu sprawił mi test matematyczno-przyrodniczy, sporo było zadań z chemii. Fizyki też nie była najłatwiejsza, zwłaszcza zadania z falami elektromagnetycznymi – mówi Jacek z Gimnazjum Nr 2 w Milanówku.

Mimo trzydniowego wysiłku, uczniowie nie wyglądali na zestresowanych, czy nadmiernie przejętych. – Mieliśmy sporo testów próbnych, więc oswoiliśmy się z arkuszami egzaminacyjnymi – mówi Alek z Milanówka.

Gdzie zdają najlepiej?

Na wyniki uczniowie będą musieli poczekać ponad miesiąc. Egzaminy gimnazjalne są okazją do porównań.
Zobaczmy, jakie średnie z egzaminów uzyskiwały gimnazja naszego powiatu?  Przypomnijmy, że z każdego testu uczniowie mogą uzyskać maksymalnie 50 punktów, czyli w sumie 100 punktów, plus punkty za świadectwo i uczestnictwo w olimpiadach i konkursach międzyszkolnych.
 – Uczniowie naszej szkoły od kilku lat średnio z każdego testu otrzymują ok. 40 punktów – mówi Urszula Kiełczewska, dyrektor Gimnazjum Społecznego Milanowskiego Towarzystwa Edukacyjnego.  – Spora grupa opuszcza naszą szkołę z kompletem punków – dodaje. Tak dobre wyniki są efektem doboru uczniów przez to gimnazjum, które z powodzeniem funkcjonuje już ponad 10 lat.
Średnia krajowa w roku 2006 dla testów humanistycznych wyniosła 31,4 pkt, zaś dla testów matematyczno-przyrodniczych – 23,9 pkt.
 
 

Gimnazjum
Test humanistyczny - średnia liczba punktów Test matemat.-przyrod. - średnia liczba punktów
Gimnazjum Nr 1 w Grodzisku Maz., r. 2006 31, 8 23, 8
Gimnazjum Nr 2 w Grodzisku Maz., r. 2006 33,7 29,3
Gimnazjum Nr 3 w Grodzisku Maz., r. 2006 31 23,9
Gimnazjum Nr 1 w Milanówku, r. 2006 34,2 28,1
Gimnazjum Nr 2 w Milanówku, r. 2008 33 29
Gimnazjum Społeczne Milanowskiego Towarzystwa Edukacyjnego w Milanówku, r. 2006 38,8 40
Gimnazjum nr 2 w Podkowie Leśnej 41,3 39,1
Podkowiańskie Gimnazjum nr 3 w Podkowie Leśnej, r. 2006 34,9 32,5
Publiczne Gimnazjum w Podkowie Leśnej, r. 2006 38,8 32,9
Publiczne Gimnazjum w Bożej Woli, r. 2006 35,5 31,4
Publiczne Gimnazjum w Jaktorowie, r. 2006 28,6 21,1
Gimnazjum w Żabiej Woli, r. 2006 31 20,2

 

Polub nas na Facebook
Zobacz galerię: Egzaminy gimnazjalne 2009