Kampania społeczna – #NEURORÓŻNORODNI

W połowie marca na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki rozpocznie się kampania pod nazwą #NEURORÓŻNORODNI. Wydarzenie lokalne, organizowane przez Niepubliczne Przedszkole SOSENKI w Grodzisku Mazowieckim, ma na celu podniesienie świadomości społecznej na temat spektrum autyzmu, w tym zespołu Aspergera. W ramach kampanii zaplanowane są liczne atrakcje i wydarzenia. O tym, dlaczego zdecydowano się zorganizować kampanię i w jakim stopniu może wpłynąć ona na zmianę życia mieszkańców miasta opowiedziała Karolina Roztocka – liderka kampanii #NEURORÓŹNORODNI

Magdalena Drewnowska: Skąd pomysł na kampanię NEURORÓŻNORODNI?
Karolina Roztocka: Co roku organizuję lub angażuję się w kampanię bądź akcję społeczną na tematy, które odgrywają w moim życiu znaczącą rolę. Jedną z nich była pierwsza w Polsce kampania V-Day przeciw przemocy wobec kobiet, inną – #MnieToDotyczy mówiąca o samobójstwach wśród młodych ludzi, czy #PiersiąZdowiej o wpływie karmienia piersią na profilaktykę nowotworową. Bardzo interesują mnie tematy społeczne i zawsze staram się, żeby moje działania wpływały na zmianę. W tym roku razem z Przedszkolem SOSENKI chcemy działać na rzecz zwiększenia świadomości społeczeństwa na temat spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera, obalając przy tym krzywdzące stereotypy i wprowadzając realne zmiany w naszej gminie.

M.D.: Kto jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prowadzenie kampanii?
K.R.: Głównym organizatorem jest Przedszkole SOSENKI – ekspert w temacie autyzmu, edukacji włączającej czy komunikacji alternatywnej AAC. Jako liderka kampanii realizuję wcześniej wypracowaną strategię oraz zajmuję się komunikacją. We współpracy z redaktorką, ilustratorką, grafikiem i ekspertkami – psycholożkami, psychoterapeutkami, neurologopedkami i pedagożkami tworzymy „Przewodnik po neuroróżnorodności”. Będzie on dostępny dla wszystkich osób, które chcą dowiedzieć się więcej na temat osób z autyzmem. Znajdą się w nim informacje na temat tego, z czym muszą się zmagać osoby w spektrum, w tym teksty o komunikacji alternatywnej, sensoryce oraz prawdziwe historie rodziców. Pracownicy Mediateki udzielają ogromnego wsparcia przy organizacji wernisażu czy spotkania z samorzecznikiem, Jankiem Gawrońskim. Nie można zapomnieć o zaangażowaniu ze strony grodziszczanina Piotra Zoli Szulowskiego oraz jego kolegów-komików, bez których nie udałoby się zorganizować charytatywnego Stand Up-u i zerbać funduszy na grupę wsparcia dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu. Udało nam się także nawiązać współpracę z Ośrodkiem Sportu i Rekreacji i razem wprowadzimy tzw. Ciche Godziny na Pływalni Wodnik 2000. Bardzo się cieszę, że zarówno mieszkańcy, jak i pracownicy miejskich obiektów są otwarci na zmiany i polepszenie jakości życia mieszkańców. Organizacja wydarzenia jest zatem zasługą wielu osób, którzy bezinteresownie dzielą się dobrem.

MD.: Co jest misją prowadzonej kampanii?
K.R.: Kampania oprócz uświadamiania lokalnej społeczności na temat spektrum autyzmu, ma na celu obalić stereotypy, które są bardzo zakorzenione w społeczeństwie, a także wprowadzić realne zmiany w gminie. Te zmiany wprowadzane są m.in. poprzez szkolenia, które oferujemy kadrze pedagogicznej, Ciche Godziny, grupę wsparcia, spotkanie z Klubem Świadomej Młodzieży i Fundacją Autism Team.

M.D: Jakie wydarzenia będą towarzyszyć nadchodzącej kampanii?
K.R.: Kampanię rozpocznie wernisaż „Moja Interpretacja Neuroróżnorodności”. W ramach Tygodnia Neuroróżnorodności zapraszamy placówki edukacyjne do przeprowadzenia lekcji nt. neuroróżnorodności. Dodatkowo dla przedszkolaków organizujemy bezpłatny seans kinowy przyjazny sensorycznie z przyciemnionym światłem i zmniejszonym dźwiękiem. 25 marca w Mediatece odbędzie się otwarte spotkanie z wcześniej wspomnianym 16-letnim Jankiem Gawrońskim na temat spektrum autyzmu. 29 marca w sali widowiskowej w Centrum Kultury zaplanowany jest charytatywny StandUp, z którego dochód przeznaczony jest na zrealizowanie grupy wsparcia dla rodziców. 2 kwietnia z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu liczymy na realizację Niebieskiego Parku Skarbków, dlatego zapraszamy wszystkich na spacer o godz. 11:00. W tym dniu we współpracy z OSiR-em i Mediateką podświetlimy na niebiesko budynki wspomnianej Mediateki oraz nowej Hali Widowiskowo-Sportowej w Grodzisku Mazowieckim.

M.D: Kto będzie mógł wziąć udział w wydarzeniach organizowanych na przełomie marca-kwietnia?
K.R.: Zapraszam wszystkie osoby zainteresowane. Można przyjść samemu, z rodziną, bliskimi, przyjaciółmi, dziećmi, mile widziane są zarówno osoby neurotypowe, jak i neoroatypowe. Spotkania nie ograniczają nikogo wiekowo czy kulturowo. Wyjątek od reguły stanowi Stand Up. Każdy znajdzie coś dla siebie.

M.D.: Czy realizowana kampania będzie kontynuowana w najbliższych latach?
K.R.: Na pewno kampania nie zakończy się w tym roku. Współpracujemy z Biurem Oświaty, aby wspólnie wypracować i wprowadzić zmiany w placówkach oświatowych. Grupa wsparcia dla rodziców ruszy we wrześniu tego roku i będzie trwała do 2024 r. Mam nadzieję, że stopniowo uda nam się wprowadzić więcej „Cichych Godzin”, na których skorzystają wszyscy mieszkańcy ceniący sobie spokój, a także dostosować gminne budynki do komunikacji alternatywnej.

M.D: Czy powstaną kampanie o podobnej tematyce, których zasięg terytorialny obejmie gminy spoza Grodziska Mazowieckiego?
K.R.: Jako liderka kampanii społecznych o zasięgu ogólnopolskim mogę powiedzieć, że liczę na to. Na ten moment jednak nie mogę zdradzić niczego więcej.

Polub nas na Facebook


To może Cię zainteresować: