W połowie listopada ogłoszony został przetarg na "Świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego drogowego na liniach komunikacji miejskiej". O jakości świadczonych przez obecnego przewoźnika usług pisaliśmy już na łamach naszego portalu, a stan taboru może ocenić każdy, jadąc w chmurze spalin za autobusem lub w nim samym. Niestety, czytając SIWZ tego przetargu, możemy mieć poważne obawy co do jakichkolwiek zmian przewoźnika i jakości świadczonych usług.

Rzeczą oczywistą tego przetargu jest kryterium - najniższa cena. W ogłoszeniu nie znalazłem dodatkowych punktów za np. fabrycznie nowe, niskopodłogowe, czy klimatyzowane autobusy.

Warto także zastanowić się nad tym, że "Termin wykonania zamówienia obejmuje okres w ciągu 3 dni od dnia podpisania umowy do 31.12.2018 roku", czyli praktycznie startując w przetargu, trzeba mieć już przygotowany według specyfikacji właściwy tabor.
Najstarsze autobusy mogą mieć w momencie podpisanie umowy 7 lat. Wymagane jest 14 autobusów oraz 2 rezerwowe, w tym:

  • Minimum 7 pojazdów MAXI
  • Maximum 2 autobusy MIDI
  • Maximum 4 autobusy MINI

60% pojazdów ma być niskopodłogowa lub częściowo niskopodłogowa. 50% pojazdów ma mieć zamontowaną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Autobusy mają być malowane w kolorystyce czerwono (RAL 3003) - żółtej (RAL 1004). Szczegółowy schemat malowania i oznakowania pojazdów (herb Miasta i Gminy Grodzisk Maz., oznaczenie organizatora i przewoźnika, emblemat producenta) przygotowuje Zamawiający na podstawie informacji o marce i typie pojazdu przedstawionej przez Wykonawcę. Fotele muszą mieć ergonomiczny kształt, być wandaloodporne, a wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Autobusy muszą być wyposażone w rampy dla wózków inwalidzkich. Pełną specyfikację zamieszczamy tutaj.

Podana specyfikacja praktycznie wymusza na przewoźnikach startujących w przetargu  posiadanie odpowiedniego taboru przed podpisaniem umowy lub skompletowanie go w przeciągu 3 dni, co wydaje się terminem, najdelikatniej mówiąc, trudnym do zrealizowania. Dodatkowo tabor ten w ciągu tych 3 dni ma być pomalowany według schematu przygotowanego przez zamawiającego, chyba że zleceniobiorca może realizować kontrakt taborem niezgodnym ze specyfikacją.

Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie świadczył usługi transportu publicznego, w tym dowozu uczniów do szkół gminnych. Maksymalna średnioroczna liczba kilometrów zapisanych w przetargu to 900 000. W załączniku do dokumentacji przetargowej zamieszczone zostały również jako obowiązujące obecne rozkłady jazdy (z nagłówkiem PKS Grodzisk Maz.!).

Szkoda, że gmina ogłaszając przetarg, nie wyciąga wniosków ze współpracy z obecnym przewoźnikiem. Nigdzie w przetargu nie określono, że kursy mają być realizowane punktualnie i czystymi autobusami, które powinny być utrzymywane w należytym stanie technicznym i wizualnym, z czym obecny przewoźnik ma spory problem. Ciekawe, czy wymóg posiadania klimatyzacji w 50% autobusów oznacza także to, że ta klimatyzacja ma być sprawna, czy po prostu ma być.

Niestety, określając warunki przetargu, nikt chyba nie zastanowił się nad obecnym modelem działania komunikacji, który nie sprawdza się najlepiej. Zamiast uruchomienia większej liczby kursów mniejszym taborem, po wąskich, gminnych uliczkach prawdopodobnie będą dalej jeździły wielkie autobusy wożące niejednokrotnie po 2-3 osoby. A szkoda, bo może działająca sprawnie i dostosowana do potrzeb mieszkańców, dojeżdżających pociągami do pracy w Warszawie, komunikacja pomogałyby w rozwiązaniu problemów miejsc parkingowych w centrum Grodziska.

 

Polub nas na Facebook