W kłębach dymu i konfetti najnowszy nabytek WKD, pociąg 39WE, noszący oznaczenie EN100, wjechał na peron grodziskiej stacji, a to był dopiero początek oficjalnych uroczystości, które przyciągnęły tłumy grodziszczan i zaproszonych gości.

- Zakup tych nowych pociągów to dla mnie zakończenie procesu modernizacji taboru WKD rozpoczętego w 2004 r. Dzisiaj jesteśmy przewoźnikiem, który z dumą może stwierdzić, że posiada wyłącznie nowoczesne pociągi – mówił prezes WKD Grzegorz Dymecki i rzeczywiście, po 10 latach od rozpoczęcia głębokich zmian na WKD, śmiało można powiedzieć, że w ostatnich dniach zakończył się pewien etap, który z założenia miał dać WKD nową jakość. Obecnie jest to jedyny w Polsce przewoźnik, który obsługuje pasażerów wyłącznie nowoczesnym, niskopodłogowym taborem.

WKD słynie z punktualności. Mam nadzieję, że teraz jej kolejnym atutem będzie komfort i wygoda, a symbolem – nowoczesne pociągi – podkreślił marszałek Adam Struzik. – To dla nas ważny dzień. Samorząd Województwa Mazowieckiego jest właścicielem dwóch spółek kolejowych – Kolei Mazowieckich i właśnie WKD. Od lat jedną z największych pozycji w budżecie województwa stanowią wydatki na kolej. Inwestujemy w nią olbrzymie środki i myślę, że efekty są widoczne. Dowodem jest stale rosnąca liczba pasażerów obu spółek – dodał.

Do premiery pierwszego, zakupionego z pieniędzy samorządu, nowoczesnego składu EN95 nawiązywał w swoim przemówieniu również Burmistrz Grodziska Maz. Grzegorz Benedykciński. Zwracał uwagę na niebywały rozwój miejscowości wzdłuż tej linii.

Warto zwrócić uwagę, że zakup ten nie byłby możliwy bez dofinansowania ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Mówił o tym Roland Python, dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz obecny w Grodzisku Maz. wiceminister rozwoju Paweł Chorąży.

Na sam koniec głos zabrał Zbigniew Konieczek, prezes Newagu – producenta pociągu. Zwracał uwagę na niezawodność i nowoczesność swojego produktu. Następnie wraz z kierownikiem projektu wręczyli modele pociągów władzom województwa, WKD i dyrektorowi biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Od czasu zmiany napięcia w zeszły weekend po torach jeżdżą już trzy pociągi EN100. Nie da się ukryć, że w porównaniu z poprzednim zakupem, w środku jak i na zewnątrz wyglądają one imponująco. Podstawowe dane przedstawia infografika poniżej.

Niestety, jak wynika z uzyskanych przez nas informacji, władze WKD nie planują w najbliższym czasie dostosowania pociągów EN97 do prezentowanego przez EN100 standardu. Pociągi te przechodzą obecnie serię przeglądów P4 i wymiana foteli, czy modyfikacja wnętrza nie wchodzi w ich zakres. Szkoda, że ktoś w przeszłości podjął decyzję o tym układzie wnętrza, bo w pierwszej wersji był zbliżony do tego z pociągów EN100.

Ciekawe również, jak będzie wyglądało porównanie niezawodności obu konstrukcji w eksploatacji. Teraz miarodajnie będzie można porównać, czy problemy eksploatacyjne pociągów EN97 wynikają z problemów infrastruktury, czy samego projektu pociągu.

Polub nas na Facebook
Zobacz galerię: Nowe pociągi WKD powitane z pompą!