PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaprezentowały Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Nowe przystanki w Warszawie, rozbudowa linii wylotowych do czterotorowych, częściej kursujące pociągi na linii średnicowej, sprawny przewóz towarów przez aglomerację - to odpowiedź na rosnące potrzeby dobrych podróży koleją mieszkańców stolicy, aglomeracji i Polski.

- Zmiany w transporcie kolejowym w Polsce w istotny sposób obejmują aglomeracje. Celem jest zapewnienie mieszkańcom i podróżnym sprawnej zintegrowanej komunikacji. Dzięki już realizowanym i planowanym w oparciu o analizy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. inwestycjom w aglomeracji warszawskiej powstaje kolej komfortowa, szybka i dostępna mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadziły kompleksową analizę linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczegółowe badania objęły miasto i odcinki linii w promieniu ok. 100 km od stolicy. Uwzględniono wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układów drogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii do rzeczywistych potrzeb przewozowych. Opracowano koncepcyjne układy torowe linii i stacji.

Lepsze podróże – zmiany zgodnie z Master Planem

- Zgodnie z przyjętym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2019 r. dokumentem programującym rozwój infrastruktury kolejowej „Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej” działania już są realizowane i planowane są kolejne. To przebudowa warszawskiej linii średnicowej, nowe przystanki, więcej połączeń kolejowych w stolicy, sprawne łączenie ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i przewozów towarowych. Uwzględniamy modernizację linii i budowę nowychmówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przebudowa warszawskiej linii średnicowej Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia zapewni większe możliwości sprawnych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Istotnie wzrośnie liczba przejeżdżających pociągów, co oznacza lepsze podróże dla mieszkańców Warszawy i przejeżdżających koleją przez stolicę. Dzięki nowym rozwiązaniom, po linii podmiejskiej pociągi pojadą co 2,5 minuty. Nowe urządzenia sterowania zwiększą poziom bezpieczeństwa.

Przejście podziemne między Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie R. Dmowskiego ułatwi obsługę klientów kolei i komunikacji miejskiej. PLK umożliwią powstanie łącznika bezpośrednio na stację metra - takie rozwiązanie poprawiłoby układ komunikacyjny w ścisłym centrum.

W celu sprawnej i komfortowej obsługi podróżnych powstaną nowe przystanki na linii średnicowej Warszawa „de Gaulle’a”, Warszawa „Solec”, oraz Warszawa Targówek na linii Warszawa Wschodnia – Gdańsk. Przystanki zwiększą rolę kolei w transporcie publicznym Warszawy i aglomeracji.

Założona jest rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów czterotorowych, w szczególności: Warszawa – Otwock, Warszawa – Legionowo, Wołomin – Tłuszcz, Warszawa – Sulejówek Miłosna, Warszawa – Piaseczno. Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w godzinie oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich.

Nowe możliwości będą po planowanej w nowej perspektywie finansowej budowie nowych linii: Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź oraz modernizacji linii do Konstancina Jeziornej.

Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej wskazuje potrzebę budowy po 2027 roku nowej linii średnicowej – jedynym z możliwych przebiegów jest Warszawa Wileńska/Warszawa Gdańska – Warszawa Główna/Warszawa Służewiec.

PLK uwzględnia potrzeby przewozów towarowych

Przewidywane jest zapewnienie odpowiedniej liczby stacji w celu sprawnego wyprzedzania pociągów towarowych przez szybsze pociągi pasażerskie. Układ linii ma zapewniać przejazd pociągów towarowych bez straty czasu ze względu na ograniczoną przepustowość. Liczba torów i ich wyposażenie będzie dostosowana do potrzeb obsługi bocznic, terminali ładunkowych, centrów logistycznych aglomeracji warszawskiej.

Polub nas na Facebook
Zobacz galerię: Znamy Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej