Spółka Centralny Port Komunikacyjny sfinansuje budowę wiaduktu drogowego w Żyrardowie oraz tunelu dla pieszych i rowerzystów w Międzyborowie w gminie Jaktorów. Porozumienie w tej sprawie podpisali w minioną środę pełnomocnik rządu ds. CPK, przedstawiciele spółki i władze Żyrardowa. Lokalizacja wiaduktu ma wynikać z konsultacji. Problem w tym, że jak twierdzą władze Jaktorowa nikt tego projektu z nimi nie konsultował.

Skorzystanie z przejazdu w Międzyborowie, ze względu na duży ruch pociągów jest bardzo uciążliwe. W godzinach szczytu tworzą się tam ogromne korki. W celu usprawnienia ruchu i poprawy bezpieczeństwa mieszkańców spółka CPK planowała w Międzyborowie wybudować wiadukt drogowy łączący ul. Poniatowskiego i Kościuszki.

Po konsultacjach z mieszkańcami i samorządami CPK przesunął planowaną lokalizację wiaduktu o 450 metrów na zachód, do granicy Żyrardowa i Międzyborowa. Po stronie południowej wiadukt zostanie włączony bezpośrednio w ul. Jaktorowską, a po stronie północnej dojazd do niego będzie przebiegać przez ul. Okulickiego i tereny niezabudowane.

Spółka CPK, która jest odpowiedzialna w całości za projekt nowego lotniska i ok. 2 000 km nowych linii kolejowych, z uwagą wsłuchuje się w potrzeby mieszkańców i w sygnały od samorządowców. Pierwotnie nasi eksperci planowali wiadukt nad linią kolejową nr 1 w Międzyborowie, jednak wychodząc naprzeciw potrzebom komunikacyjnym mieszkańców Żyrardowa, postanowiliśmy zaprojektować go przy wschodniej granicy tego miasta – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Wspólna inwestycja z miastem Żyrardów to właściwie zagospodarowane środki publiczne i połączenie w jeden dwóch inwestycyjnych projektów. Pierwszy z nich wynika z potrzeb komunikacyjnych miasta Żyrardów, a drugi z budowy węzła kolejowego CPK i likwidacji istniejącego przejazdu drogowego w Międzyborowie – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Podpisane porozumienie między pełnomocnikiem rządu ds. CPK, spółką CPK i miastem Żyrardów określa warunki i ramy współpracy przy budowie wiaduktu oraz zakłada, że zostanie ona sfinansowana z Programu CPK. Urząd Miasta Żyrardowa przygotuje koncepcję dokładnej lokalizacji oraz założenia projektowe wiaduktu i powiązanego z nim układu drogowego, a także uzyska niezbędne decyzje: środowiskową i lokalizacyjną.

Linia kolejowa nr 1 to jeden z najbardziej obciążonych fragmentów polskiej sieci kolejowej. Obecnie na odcinku ponad 8 km między centrum Żyrardowa a gminą Jaktorów nie ma żadnego bezkolizyjnego przejazdu. Dlatego już w 2019 r. opracowaliśmy koncepcję wiaduktu nad tą trasą. Dzięki wsparciu spółki CPK teraz będzie możliwe jego wybudowanie. Efektem inwestycji będzie m.in.  zwiększenie bezpieczeństwa naszych mieszkańców – mówi Lucjan Krzysztof Chrzanowski, prezydent miasta Żyrardów.

Niestety budowa nowego wiaduktu wiąże się z likwidacją przejazdu w Międzyborowie. CPK ma jedynie plan dotyczące budowy między ul. Wojska Polskiego i Partyzantów tunelu pod torami linii nr 1 dla przechodniów i cyklistów. Nowa infrastruktura umożliwi m.in. bezpieczny dostęp z obu stron miejscowości do peronów przystanku osobowego Międzyborów.

Międzyborów jest miejscowością o dość charakterystycznym układzie ulic, gdzie przejazd, a także prowadząca do ul. Kościuszki ul. Partyzantów, były osią komunikacyjną miejscowości. Jest to niewątpliwie rewolucja dla mieszkańców Międzyborowa, którzy wbrew zapewnień CPK o konsultacjach są bardzo zaskoczeni planowaną inwestycją. Co gorsza planowaną lokalizacją wiaduktu na granicy gminy zaskoczone są same władze Jaktorowa, z którymi, jak twierdzą, lokalizacja wiaduktu w żaden sposób nie byłą konsultowana.

Co nasi czytelnicy sądzą o tym projekcie?

Polub nas na Facebook


To może Cię zainteresować: