Już wkrótce ruszy przebudowa dworca w Grodzisku Mazowieckim. Za kwotę 7 mln. zł obiekt zostanie gruntownie odremontowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zmieni się również przeznaczenie wielu pomieszczeń. Już dziś tylko w Obiektywnej Gazecie Internetowej zobaczysz historyczne zdjęcia grodziskiego dworca jak i wiele detali, które na żywo zobaczymy po przebudowie.

Budynek Dworca Kolejowego w Grodzisku Mazowieckim powstał według projektu Romualda Millera w 1922r. jako jedna z pierwszych stacji Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, na trasie pierwszej linii kolejowej na ziemiach Królestwa Polskiego. Budynek powstał w miejscu zniszczonego w 1914r. pierwszego dworca Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. W swojej koncepcji architektonicznej Romuald Miller inspirował się zapewne bryłą i rzutem zniszczonego dworca, zmieniając styl budowli z surowej czerwonej cegły na bardziej polski - styl dworkowy. Nie wykluczone, że rzut dawnego dworca pokrywa się w części z rzutem obecnego budynku i część elementów dawnego dworca zachowała się w partii fundamentów.


Dawny budynek dworca, który przestał istnieć w 1914r. fot: PKP S.A., Archiwum Ośrodka Kultury w Grodzisku Maz.

Dworzec przetrwał w niemal niezmienionej formie od momentu wybudowania. Jedynie pod koniec lat 50-tych zeszłego stulecia, zabudowano arkady poczekalni letniej w zakończeniu skrzydła południowo-zachodniego. Drobnym przebudowom i modernizacjom poddawane były też wnętrza.

Obecny wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pochodzi z przeprowadzonego remontu i modernizacji obiektu w latach 90-tych XX w. Wykonano wówczas remont elewacji wraz z malowaniem oraz wprowadzono nową aranżację wnętrz.

Startujące wkrótce prace są w swym zakresie największym remontem od czasu wybudowania dworca. Przetarg na wybór wykonawcy został ogłoszony w maju br. W postępowaniu wpłynęło 7 ofert. Najkorzystniejszą z nich złożyło przedsiębiorstwo Ciałbud Wiesław Ciałkowski z Radzymina.

Budynek dworca zyska nowy wygląd zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Podzielone zostały na 3 etapy: 

  1. przebudowa pomieszczeń przeznaczonych dla funkcjonowania dworca oraz usługowych mieszczących się w przyziemiu budynku,
  2. przebudowa pomieszczeń piwnicznych w niezbędnym zakresie wraz z kotłownią,
  3. przebudowa pomieszczeń mieszkalnych z przeznaczeniem na lokale użytkowe,

Termin rozpoczęcia prac zaplanowano na pierwszą połowę sierpnia 2014. Inwestycja zakończy się na przełomie II i III kwartału 2015 r. Koszt całego przedsięwzięcia wyniesie ponad 7 mln zł i zostanie sfinansowany ze środków własnych PKP SA oraz dotacji budżetu państwa.

Zakres prac obejmie:

  • w zakresie zagospodarowania terenu
    • Przebudowa schodów do lokalu sklepu spożywczego-kawiarni. Prace obejmą rozszerzenie zasięgu podestu przed wejściem do budynku oraz dobudowę pochylni dla osób niepełnosprawnych. W ramach przebudowy powstanie również ogródek gastronomiczny.
    • Budowa przyłącza gazowego do budynku
    • Remont istniejącej pochylni dla niepełnosprawnych
  • w zakresie przebudowy budynku
    • Przeniesienie kas w ich pierwotne miejsce tj. do holu głównego na przeciw istniejącego kiosku, który pozostanie w obecnym miejscu. Projektowana przebudowa zakłada powstanie 4 stanowisk kasowych - 3 dla kas kolejowych i jednego dla przewoźnika autobusowego
źródło: PKP S.A.
    • Umieszczenie w miejscu obecnie zajmowanym przez kasy, hol kasowy oraz zaplecze posterunku Straży Miejskiej z zapleczem.
    • Przebudowa i remont sanitariatów ogólnodostępnych w celu przystosowania dla osób niepełnosprawnych.
    • Przygotowanie miejsca dla opiekuna z dzieckiem - przeznaczono na ten cel część toalety dla niepełnosprawnych
    • Przystosowanie pomieszczeń w skrzydle prawym, wschodnim dostępnych od strony peronów na cele Centrum Informacji Turystycznej. Prace polegać będą na wprowadzeniu częściowo nowego podziału pomieszczeń oraz wydzieleniu toalety dla niepełnosprawnych i pom. socjalnego dla pracowników.
    • Przystosowanie pomieszczeń w skrzydle lewym zachodnim dla funkcjonowania Spółki PKP PLK
    • Przebudowa i remont generalny pomieszczeń mieszkalnych dworca z
      przystosowaniem na lokale użytkowe oraz remont pomieszczeń baru.
    • Wymiana stolarki drzwiowej wewnętrznej
    • Wymiana stolarki okiennej w całym budynku
    • Wymiana pieca olejowego na gazowy
    • Roboty wykończeniowe w przestrzeniach ogólnodostępnych obejmujące remont i wykonanie nowych tynków wewnętrznych ścian i sufitów, okładzin ściennych, posadzek, montaż nowego oświetlenia oraz systemów wizualnej informacji pasażerskiej.
    • Wykonanie brakującej izolacji pionowej ścian fundamentowych Wykonanie czyszczenia elewacji oraz naprawy ubytków tynku a następnie zabezpieczenie jej środkami antygraffiti oraz montaż zabezpieczeń przed ptakami. Miejscowe naprawy dachu w rejonach łączeń połaci oraz na styku lukarn z połaciami dachowymi.

Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na dworcu pojawią się ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących, a także pochylnia dla osób mających trudności z poruszaniem się.

Polub nas na Facebook
Zobacz galerię: Grodziski dworzec wczoraj, dziś i jutro