Dziś, 25 listopada, minister Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak oraz marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podpisali w obecności premier Ewy Kopacz i prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz kontrakt terytorialny. To niezwykle ważny dokument dla całego województwa, w tym dla stolicy. W umowie wskazano inwestycje, których realizacja w najbliższych latach będzie priorytetem i dla rządu, i dla samorządów z całego regionu. Co to oznacza dla Warszawy? Dziesiątki nowych inwestycji realizowanych przy udziale środków unijnych.

Prace dotyczące negocjacji krajowych i regionalnych programów operacyjnych z UE są już na finiszu. Po wielu miesiącach prac i niełatwych negocjacji, strona rządowa i władze województwa podpisały kontrakt terytorialny dla Mazowsza. To strategiczny dokument, bo zawiera najważniejsze inwestycje, które mają być realizowane głównie przy udziale środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Kontrakt jest umową ramową pomiędzy rządem i samorządem województwa. Przedstawione są w nim konkretne działania i możliwe źródła finansowania – środki unijne z programu krajowego czy regionalnego lub te pochodzące z budżetu państwa. Co władze województwa i stolicy wynegocjowały dla Warszawy? Na liście znalazło się wiele inwestycji kluczowych dla stolicy.

W nowej unijnej perspektywie finansowej samorządy, w tym Warszawa, stawiają na ekologiczny transport szynowy. Zagwarantowane są środki na rozbudowę II linii metra – etap II i III, czyli odcinka zachodniego, od Ronda Daszyńskiego do stacji Księcia Janusza i odcinka wschodnio-północnego, od Dworca Wileńskiego do stacji Targówek 2, łącznie 6 stacji w II etapie. W III etapie powstanie 5 nowych stacji od stacji Księcia Janusza do stacji Powstańców Śląskich i z drugiej strony do stacji Bródno. Ta inwestycja to nie tylko rozbudowa samej linii o 12,2 km i 11 nowych stacji, ale też zwiększenie ilości taboru. Koszt tej inwestycji wyniesie 7,8 mld zł.

Kontrakt terytorialny przewiduje także dla Warszawy pakiet zadań dotyczących zrównoważonej mobilności miejskiej i ekologicznego transportu, w ramach którego przewidziano rozwój i modernizację sieci tras tramwajowych w stolicy, a także zakup nowoczesnego taboru. Koszt tej inwestycji wyniesie 1,9 mld zł.

Oprócz powyższych przedsięwzięć, na nowe, zmodernizowane pociągi będą mogły liczyć zarówno Szybka Kolej Miejska, jak i Koleje Mazowieckie. Obie spółki otrzymają również wsparcie na inwestycje związane z zapleczem technicznym (KM – w Sochaczewie, Tłuszczu i Radomiu, a SKM – na modernizację Stacji Postojowo-Technicznej Szczęśliwice).

Inwestycje związane z koleją to także modernizacja torów kluczowych linii zapewniających dostępność w ramach ruchu aglomeracyjnego: średnicowej (między dworcami Warszawa Zachodnia a Warszawa Wschodnia oraz linii obwodowej (odcinek Warszawa Gołąbki – Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska). Inne projekty obejmują m.in. prace na trasie E 75 na odcinku Warszawa – Rembertów – Sadowne, poprawę przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa Rembertów – Mińsk Mazowiecki, czy prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań, odcinek Sochaczew – Swarzędz, a także na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia Nr 447). Ogromne znaczenie ma również poprawa dostępności komunikacyjnej portu Warszawa-Modlin. Niezbędne inwestycje to budowa bocznicy od stacji Modlin do lotniska wraz z budową stacji kolejowej w bezpośrednim sąsiedztwie terminala.

Ponadto, kontrakt zakłada realizację prac modernizacyjnych na liniach regionalnych, w tym połączeniach Kutno – Płock , Tłuszcz – Ostrołęka czy Ostrołęka – Chorzele.

Najbliższe lata to też wiele inwestycji drogowych. Dla mieszkańców Warszawy i okolic ważne są m.in. obwodnica Śródmieścia (z Pragi Południe na Targówek), modernizacja ulic Marsa i Żołnierskiej do granicy miasta, a także przebudowa ul. Wał Miedzeszyński (od Traktu Lubelskiego do węzła z trasą S2).

Należy podkreślić działania w kierunku usprawnienia ruchu na wjeździe do i wyjeździe ze stolicy poprzez realizację następujących inwestycji: rozbudowa trasy S2 o 19,5 km i o wartości 6,7 mld zł (odcinek drogi ekspresowej od węzła „Puławska" w rejonie Warszawy-Grabówka do węzła „Lubelska" przecinającego się z obecną drogą krajową nr 17) oraz rozbudowa i budowa innych dróg (m.in. budowa obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu dróg krajowych nr 50 i 79, rozbudowa dróg wojewódzkich – 637 i 634, budowa obwodnicy Pruszkowa, czyli „Paszkowianki”, rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 801 i budowa po nowym śladzie krótkiego odcinka za Warszawą).

Kontrakt ujmuje też inwestycje związane z ochroną zdrowia – np. utworzenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym w Warszawie a także kulturą – tu w planach jest m.in. Europejskie Centrum Muzyki Sinfonia Varsovia, o wartości 450 mln zł. Podpisany dokument przewiduje też utworzenie Laboratorium Edukacyjnego, będącego rozwinięciem i uzupełnieniem działalności Centrum Nauki Kopernik. Kontrakt terytorialny stanowi także ramy dla realizacji kilkudziesięciu inwestycji uczelni i ośrodków badawczych na Mazowszu, w znaczącej mierze ulokowanych w Warszawie. Ich realizacja pozwoli na wzmocnienie pozycji stolicy na mapie europejskich ośrodków naukowo-akademickich.

Poza tym istotną, dla mieszkańców Warszawy, inwestycją jest budowa Elektrociepłowni Pruszków. Podpisany dokument przewiduje także wsparcie działań z zakresu efektywności energetycznej w Warszawie i jej okolicach.

Obok kontraktu terytorialnego niezwykle ważnym dokumentem będzie nowy Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego. Od jego ostatecznego kształtu – a jest w fazie końcowych negocjacji – uzależniona jest realizacji wielu inwestycji, w tym kolejowych, ujętych w kontrakcie.

Warszawa wraz z sąsiadującymi gminami tworzy na mocy porozumienia Warszawski Obszar Funkcjonalny. Dla tego ponadadministracyjnego układu przewidziano narzędzie zwane ZIT (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne). Pozwoli to gminom na realizację projektów uwzględnionych w opracowywanej Strategii ZIT. Należy podkreślić, że lista projektów ujętych w kontrakcie terytorialnym nie jest listą zamkniętą, jej zmiany będą możliwe przy kolejnych aktualizacjach dokumentu.

Polub nas na Facebook